|
|
LANDSKAB
Anne Skole Overgaard, Bodil Nielsen, Johannes Sivertsen, Elsebeth
Norrie og Rasmus Nellemann
Landskabsmaleri i en bred forstand er rammen for udstillingen,
hvor forskellige generationer er repræsenteret.
Fotos af Vandingskanal af Anne Skole
Overgaard
|
|
|
|
JOHANNES SIVERTSEN: SUNRISE ODENSE
Johannes Sivertsens maleri Sunrise Odense viser en
solopgang og i det fjerne ses den blå silhuet af boligblokkene
i Vollsmose. Er morgenrøden symbol på fremtiden, på
håbet der strålende bryder frem bag horisonten, som
i en gammel socialistisk sang? Måske er fuglene endda symbol
på frihed? Billedet virker dog flertydigt og stille. Et andet
maleri viser en model af Le Corbusiers boligblok Cité Radieuse
fra Marseille, som blev bygget dengang man troede på en smuk,
funktionalistisk fremtid med lige og frie beboere.
|
|
|
|
JOHANNES SIVERTSEN: MODEL
Olie på lærred 38 x 46 cm, 2016
|
|
|
|
|
|
RASMUS NELLEMANN: KRAN OG STILLADS
Ætsning, 45,5 x 50,5 cm, 1975
Det industrielle landskab var omdrejningspunkt for grafikeren Rasmus
Nellemann (1923-2004). Han indfangede fortidens beskidte industriproduktion
i smukke, abstraherede kompositioner af linjer og flader. Hans stregætsninger
af industribygninger fra '50erne og '60erne fremkalder måske
endda nostalgi i dag, hvor støberiet på Teglholmen
og kulsiloerne på Islands Brygge er afløst af rene,
arkitektegnede bylandskaber med eksklusive lejligheder.
|
|
|
|
RASMUS NELLEMANN: LEDNINGER
Ætsninger, 25 x 25 cm, 1980
|
|
|
|
|
|
RASMUS NELLEMANN: KULSILO MED TRAPPE
Ætsning, 36,6 x 24 cm, 1958
|
|
|
|
RASMUS NELLEMANN: KULSILO
Ætsning, 37 x 25 cm, 1958
|
|
|
|
RASMUS NELLEMANN: KULSILO MED 3 TAL
Ætsning, 38 x 30 cm, 1959
|
|
|
|
RASMUS NELLEMANN: KULSILO
Ætsning, 41,5 x 29,5 cm, 1959
|
|
|
|
BODIL NIELSEN: UDEN TITEL (midt for)
Akryl på lærred, 240 x 170 cm, 2015
Bodil Nielsens malerier har ikke umiddelbart noget
med landskab at gøre, men måske står man overfor
hendes store malerier, på en lignende måde som man står
over for et landskab. Hun udstiller et maleri i stort format, der
ikke forestiller et landskab et andet sted - maleriet er derimod
selv tilstede. En fortættet stoflighed træder frem,
når man oplever maleriet på nært hold og de transparente
og mættede farvefelter giver en visuel dybde. Set i relation
til det omgivende rum artikulerer maleriet beskuerens oplevelse
af væren og bevægelse igennem rummet.
|
|
|
|
BODIL NIELSEN: UDEN TITEL (udsnit)
Akryl på lærred, 240 x 170 cm, 2015
|
|
|
|
ELSEBETH NORRIE:
DECEMBERSOLNEDGANG, SEPTEMBERSTRANDENG, GUL DECEMBER, FROSSENT
KLITLANDSKAB, VÆKSTER I SKUMRING, EFTERÅRSOMROKERINGER
OG UROLIGT HAV
6 Akvareller, 30 x 40 cm hver.
Elsebeth Norries landskabs-akvareller er så detaljerede
og præcise at de forekommer uvirkelige eller over-virkelige.
Hver enkelt kvist og strå males én for én, så
realismen glider over i et ornament af planter. Elsebeths helt usædvanlige
akvareller viser ydre landskaber der bliver til sindbilleder. De
viser skønheden og forgængeligheden i og omkring os.
|
|
|
|
ELSEBETH NORRIE: SEPTEMBERSTRANDENG, GUL DECEMBER
Akvarel, 30 x 40 cm
|
|
|
|
ELSEBETH NORRIE: SEPTEMBERSTRANDENG
Akvarel, 30 x 40 cm, 2013
|
|
|
|
ELSEBETH NORRIE: FROSSENT KLITLANDSKAB
Akvarel, 30 x 40 cm, 2013
|
|
|
|
|
|
ANNE SKOLE OVERGAARD: HUS, MARK
Koldnål, 20 x 40 cm, 2016
|
|
|
|
ANNE SKOLE OVERGAARD: HUS
Koldnål, 20 x 40 cm, 2016
|
|
Fotos
af Vandingskanal af Anne Skole Overgaard |
|
|