|
|
AFTENMARKER
Anne Skole Overgaard, Sonja Lillebæk Christensen, Mette Juul,
Camilla Rasborg og Elsebeth Norrie
Gallery Hjorth
Grønnegade 25, Horsens
3. september - 24. september 2016
Skumring, forgængelighed og død løber som en
understrøm i udstillingens værker, der alle beskriver
forskellige landskaber, steder eller sindstilstande.
Kurateret af Anne Skole Overgaard
|
|
|
|
ELSEBETH NORRIE: AFTENMARKER
Akvarel, 30 x 40, 2005
Elsebeth Norries landskabsmalerier er utrolig detaljerede
og samtidig sært uvirkelige. Hvert enkelt græsstrå
er malet med ufatteligt præcise penselstrøg. De afblomstrede
mælkebøtter har hun malet som en påmindelse om
forgængelighed midt i det grønne forår. Maleriet
"Aftenmarker" viser de lange skygger mod dagens afslutning
og har inspireret til udstillingens titel.
|
|
|
|
ELSEBETH NORRIE: EFTER BLOMSTRINGEN
Akvarel, 40 x 30 cm, 2015
|
|
|
|
|
|
CAMILLA RASBORG: BUNDFALD #8
Restvand fra akvarelmaling på papir, 39 x 36 cm, 2016
Camilla Rasborg arbejder med kasserede genstande og materialer,
og sporene af deres forgængelighed. En vissen blomst fra sidste
sommer er blevet til et smukt og poetisk værk, ligesom det
grumsede bundfald fra det glas med vand, man skyller akvarelpenslen
i. Disse genstande vækker en genklang af forladthed, af forgængelighed
og af frihed. Frihed fordi de ikke mere har en værdi for andre.
|
|
|
|
CAMILLA RASBORG: SIDSTE SOMMERS BLOMST
Inkjet print, edition 1/5, 30 x 30 cm, 2016
|
|
|
|
Installation view: Anne Skole Overgaard
og Camilla Rasborg |
|
|
|
ANNE SKOLE OVERGAARD: HUS
Koldnål, 20 x 40 cm, 2016
Anne Skole Overgaard beskriver et landskab fra Norditalien
i en serie kobbertryk. Billederne viser både en mark med majs
der spirer frem - og de visne majsstængler efter høsten,
hvilket kan minde om altings forgængelighed. Et bondehus,
der også har set bedre dage, gengives ned til de enkelte smuldrede
mursten. Skønheden i det solbeskinnede italienske landskab
får en mørkere stemning i disse kobbertryk.
|
|
|
|
|
|
ANNE
SKOLE OVERGAARD: MAJSMARK
Koldnål,
40 x 20 cm, 2016
|
|
|
|
|
|
ANNE
SKOLE OVERGAARD: MAJS
Koldnål,
40 x 20 cm, 2016
|
|
|
|
|
|
Installation view: Sonja Lillebæk
Christensen og Mette Juul |
|
|
|
SONJA LILLEBÆK CHRISTENSEN: BÆRER AF DE DØDE
TIL DØDSRIGET
Akvarel, 46 x 54 cm, 2016
Sonja Lillebæk Christensen maler en hverdagssituation, så
det minder om overgangen til dødens rige. I hendes gouache
går to mænd tur med en lille sort puddel. De går
over en gangbro og er lige ved at forsvinde ud af syne, så
kun kragerne og træerne står tilbage. Det dagligdags
motiv rummer en diskret symbolik, hvor broen bliver passagen til
dødens rige og kragerne sidder tilbage som budbringere fra
den anden side.
|
|
|
|
|
|
METTE
JUUL: TAMARAS MOR
Inkjet
print, 36 x 26 cm, 2016
|
|
|
|
METTE JUUL: TAMARAS MOR
Inkjet print, 26 x 36 cm, 2016
Mette Juul fanger en flig af andre menneskers liv med
sit kamera, så man både bliver nysgerrig og grebet af
den underlige stemning i fotografierne. En dame graver sent om aftenen
med en spade. Hun graver de blomsterløg ned som hun lige
har fået af sin søster der er kommet på besøg
fra landet. Det er en af de få planter der er tilbage fra
deres afdøde forældres hus. I Mette Juuls fotografier
fornemmer man at noget særligt er på færde.
|
|
|