FØRST UD - SÅ IND
J. F. Willumsen skriver kort
før sin 50 års fødselsdag i 1913, at han føler
sig ufri i Den Frie Udstilling - den kunstnersammenslutning han
selv har været med til at starte i 1891, som protest mod Charlottenborgs
monopol på den danske kunstscene. Den Fries mod-udstilling
til den årlige "ufrie" censurerede udstilling på
Charlottenborg blev en skandale-succes, så stor at entré-indtægterne
kunne bruges til at bygge deres eget udstillingssted Den Frie Udstillingsbygning.
Ved at slutte sig sammen blev
kunstnerne så magtfulde, at de brød Charlottenborgs
konservative kunstneriske dagsorden. Den Frie var i 1893 de første
til at udstille Van Gogh og Gauguin i Danmark, en udstilling, der
også affødte meget debat og mange besøgende.
"Jeg er led og
ked af al Udstillingsvæsen og Udstillingskammeratskab
"
skriver Willumsen altså 20 år senere, hvor han overvejer
at melde sig ud af Den Frie Udstilling for at blive fri igen. Der
er konflikter omkring, hvordan billedhuggerne skal optages, og han
beskriver kunstnerne som kammerater, der samtidig var hinandens
værste konkurrenter.
Stærke fællesskaber
kan både bruges til at udrette ting, man ikke tror er muligt,
men de kan også bruges til uhyggeligt effektivt at lukke af
for kritik og få folk til finde sig i det mest utrolige. Det
oplevede mine forældre, da de var med til at bygge Tvind-møllen
sidst i 70'erne.
Nogle mener måske, at
en vis ensretning er forudsætning for en gruppes handlekraft,
men med Udstillingsstedet Sydhavn Station prøver vi at bevare
hver vores frihed - f.eks. til helt selv at bestemme, hvilke udstillinger
vi hver især vil arrangere. Samtidig er vi virkelig produktive
- tilsammen arrangerer vi ti udstillinger om året og har gjort
det siden 2012. Udstillingerne er ikke lavet ud fra ét fælles
kunstsyn eller blik på verden. Vi arbejder ikke hen imod et
fælles mål, men har derimod et fælles udgangspunkt.
Det særlige sted på S-togsstationen var vi alle sammen
begejstrede for - Sydhavn Station er vores fælles afsæt,
hvorfra vi hver især og i fællesskab finder ud af, hvor
dét kan lede hen. Det har også ført os steder
hen, vi slet ikke havde som mål, bl.a. det at udstille sammen,
som en slags gruppe, i Hamborg, Californien, Holstebro og nu på
Den Frie.
Til denne udstilling har jeg arbejdet med motiver,
som jeg har set tæt på, hvor jeg bor, når jeg
er i Italien, dér hvor min kæreste kommer fra. Blomsterkrukken
står foran hans tantes hus og overfor ligger kinesernes fabrik.
Ingen ved ikke rigtig, hvad de laver, sikkert tøj eller sko.
Ind imellem kommer en ny gruppe unge kinesere for at arbejde på
fabrikken. Vi hilser, når vi møder dem på stien,
hvor vi går tur. Planterne har jeg set ind ad vinduet på
et forladt hus ved siden af tantens hus. Ejeren opbevarer planterne
i det tomme hus om vinteren for at beskytte dem mod frost.
Måske er der en fornemmelse
af at være lukket ude af billederne, at der er noget, man
ikke har adgang til. Jeg er både hjemme og fremmed, når
jeg er i Italien. Måske medvirker dét til, at billederne
lukkes af med hegnet eller med vinstokkene. Værkerne viser
genkendelige motiver og ting, der gengives omhyggeligt i forskellige
former for realisme. Alligevel virker de fremmede og sære
- måske netop på grund af den samvittighedsfulde præcision.
Fortolkningen bliver nok forsimplet,
hvis man blot ser disse værker i forbindelse med diskussionen
om grupper og fællesskaber, og om man er en del af en kultur
og et sted eller ej. Min metode handler om at se
ting omkring mig, at insistere på disse oversete dagligdags
motiver og gøre dem til billeder.
Anne Skole Overgaard
Flere fotos af udstillingen
|