Udstillingen Forår
foregår i en blomsterhave i gården og i et af ateliéerne
ved
ateliérfællesskabet B-huset.
Umuligt instrument / Louise
Vind Nielsen lavede performance til ferniseringen.
"Det er umuligt. Det kan ikke lade sig gøre. Vi er mennesker
mod naturen. Planen er helt umulig. Vi kan umuligt nå det
nu. Det er håbløst. Vi er mennesker mod naturen. Det
er umuligt. Det kan ikke lade sig gøre. Vi forlanger det
umulige."
Umuligt Instrument er en performance. Mennesket er instrumentet.
Mennesket er kvinden. Kvinden er kunstneren. Kvinden er de fleste.
Kvinden er maskinen. Maskinen er i stykker. Ved hjælp af triggers
forbundet med en trommemaskine spiller Umuligt Instrument på
sin krop.
Dagmar Krøyer
udstiller installationen "Praktisk forskønnelse",
der består af broderi på stof og planter.
Potteplaner skal pynte, men planterne i installationen er yderligere
forskønnet ved at der er broderet på bladene. På
bladene kan man læse eksempler på eufemismer - altså
sproglige forskønnelser - der gør svære temaer
mere spiselige. Det kan være hensigtsmæssigt at tale
om at gå bort frem for at dø, ligesom det er mere positivt
at have en udfordring i stedet for et problem.
I installationen indgår også et broderet gardin, der
er specielt idet, det både er stoffets forside og bagside
der er væsentlig. På retsiden vises motiver fra en appetitlig
middag. På vrangsiden er et virvar af tråde, men ser
man nærmere efter, udgør disse tråde en tekst
der afslører de køkkentricks, man ikke fortæller
gæsterne om.
Ida Elkes værker
kredser om den bittersøde længsel efter det tabte barndomsland.
En længsel efter barndommens verdensopfattelse; magisk og
poetisk, skabt af en fleksibel virkelighed vævet sammen med
fabulerende myter, ægte eventyr og luftig lykke.
3 svævebaner med ballon-skibe, en måde at sende tekstbeskeder
og tegninger på, fra dengang det virkede magisk.
4 kaleidoskoper med teksten: "What you see, is what you get"
afslører flere virkeligheder.
9 tegninger der står som tyste diagrammer og beskriver en
spæd begyndelse.
9 andre tegninger viser hvad der ellers kunne have været.
Muligvis noget der var før, er skjult imellem, eller dét
det bliver til.
Nils Erik Gjerdevik
udstiller et abstrakt oliemaleri domineret af sort med subtile variationer
i malingens tekstur og glans. Den kulørte undermaling kigger
frem i organiske linjespil og mønstre, der som rytmiske ornamenter
folder sig ud på fladen. Den sorte farves dystre associationer
skaber spænding i forhold til mønstrenes dynamiske
og livfulde karaktér.
Anne Skole Overgaard
udstiller et maleri af en rød bladbede. Et potent, blodåre-agtigt
billede på liv der stræber opad. Der er drama og livskraft
i bladenes kropslige former og billedets lodrette format.
I kasserede cykelanhængere i gården har hun plantet
blomster i farvede felter, som om det var et stort maleri. Blomsterhaven
er ikke nyttig og produktiv på samme måde som en køkkenhave,
men tjener i stedet æstetiske formål.
Udstillingen er kurateret af Anne Skole Overgaard.
Tak til Helene Vestergaard, Jenny Rugarn, Cæcilie Heldt Rønnow,
Stephanie Bech Madsen, Stine Ølgod, Julie Falk, Michael Lund.
Udstillingen er støttet af Frederiksberg kommunes eventpulje.
|