|  
             Vinter 
            Vinter er en permanente udstilling af Anne Skole Overgaard, 
              Anne Munnecke, Maja Gade og Marie Melchiorsen på Kfuk-kollegiet 
              i indre by i København. 
            Udstillingen består af en række vægmalerier, 
              der udsmykker en af kollegiets lange, labyrintiske gange.  
            Vinter er nummer fire i en udstillingsrække 
              kurateret af Anne Skole Overgaard: Udstillingerne Forår, Sommer 
              og Efterår foregik i en blomsterhave, på en S-togsstation 
              og i en konvolut. 
            Anne Skole Overgaard har malet rejseerindringer 
              fra storslåede landskaber, med udgangspunkt i fotografier 
              af bjerge som gangens beboere har taget på rejser rundt om 
              i verden.  
              Maja Gade arbejder med moirémønster i vægmalerierne 
              Fantasmagoria.  
              Anne Munnecke har taget udgangspunkt i det traditionelle stjernemotiv 
              fra strikkede islandske trøjer og forstørret det op 
              i stor skala, mens Marie Melchiorsen arbejder med perspektiv og 
              rum i vægmaleriet Foldevæg. 
             INTERVIEW AF SIGNE AARESTRUP 
           | 
         
        
            | 
         
        
            | 
         
        
            | 
         
        
          |  
             Hvad har det betydet for jeres arbejde 
              med værkerne, at de er tænkt som en permanent udsmykning? 
            Marie Melchiorsen: Det 
              har betydet en stillingtagen til motiv på en helt anden måde, 
              end når man beskæftiger sig med noget flytbart. Gangen 
              er en del af en fantastisk gammel bygning, hvor alt er skævt. 
              Det gør at planlægning og opmåling er svært 
              og giver ekstra udtryk/personlighed til hvert værk. 
            Anne Munnecke: 
              Jeg gjorde mig klart nogle overvejelser i forhold til at de 15 mennesker, 
              der bor på gangen skal kunne holde ud at se på væggene 
              hver dag. Det kan være ret sårbart at gå ned af 
              60 m gang i morgenkåbe og badetøfler kl. 7 om morgenen, 
              så det måtte ikke blive for "uudholdeligt" 
              eller "overgrebsagtigt", hvis det giver mening? Men samtidig 
              kan man ikke gå på kompromis med kvaliteten; det skulle 
              stadig være værker af høj kunstnerisk kvalitet 
              med en masse ekstra lag indbygget. Det er en balancegang, man lige 
              skal have tjek på, før man starter.  
              Helt praktisk fandt vi på en løsning med farvekoordination. 
              Vi satte os ned sammen og valgte en farveskala at holde os til, 
              så man farvemæssigt kan mærke en kontiunitet i 
              hele gangforløbet. 
           | 
         
        
            | 
         
        
            | 
         
        
            | 
         
        
          | 
             Udgangspunktet for udsmykningen er 'spændingsfeltet 
              mellem vinterens indadvendthed og udlængsel'. Kan I sige lidt 
              mere om det? 
            Anne Munnecke: Mht. 
              spændingsfeltet tror jeg, at de fleste kan nikke genkendende 
              til den mærkelige dobbelthed, der opstår hos os danskere 
              om vinteren. På den ene side vil vi bare ligge hjemme og hygge 
              om vinteren. Vi går ikke så meget ud når det er 
              koldt, men vil hellere have en kop the på sofaen. På 
              den anden side vil vi bare væk! Vi drømmer om sommeren 
              og går og ønsker, at vi bare havde tid og råd 
              til at hive 2 måneder ud af kalenderen og tage sydpå. 
              Vi dyrker vinter-hyggen, samtidigt med at vi også gerne vil 
              undslippe den. 
           | 
         
        
            | 
         
        
            | 
         
        
            | 
         
        
          |  
             Jeres værker adskiller sig tydeligt 
              fra hinanden, men indgår i det samme forløb gennem 
              gangen. Hvad har de til fælles? 
            Maja Gade: Vi 
              har brugt den samme farveskala med mere elle mindre hvid i. Jeg 
              har f.eks brugt nogle af de samme farver til mine mønstre, 
              som Anne Munnecke har brugt i sit stjernemønster. 
            Marie Melchiorsen: 
              Farverne giver på den måde en gennemgående fornemmelse 
              af fællesskab. Meget apropos gangforløbet, som jo er 
              et gennemløbende fællesrum. 
             | 
         
        
            | 
         
        
            | 
         
        
            | 
         
        
          |  
             I skriver, at I ønsker at udvide 
              kollegiets smalle gang, både visuelt og mentalt. Vil I uddybe, 
              hvad jeres tanker er omkring det? 
            Marie Melchiorsen: 
              For mig handler det om at anskue gangen som mere end en gennemgang. 
              Det er et 'opholdsrum', hvor beboerne kommer i berøring med 
              hinanden, fysisk og mentalt. Vi laver fikspunkter, så gangen 
              ikke bare bliver samme lange forløb men får personlighed 
              i form af de forskellige malerier, så man kan tale om forskellige 
              steder på gangen. Yndlingssteder, hadesteder, mødesteder... 
              Det er både en forholden sig til det visuelle og det mentale. 
              Desuden er min Foldevæg et visuelt forsøg på 
              at åbne væggen op ved hjælp af perspektiv, og 
              det kan jo også virke mentalt udvidende. 
             | 
         
        
            | 
         
        
            | 
         
        
            | 
         
        
          |  
             Anne Munnecke: 
              Både Marie og Maja har især arbejdet med den visuelle 
              udvidelse af rummet i deres værker, der handler meget om perception 
              og perspektiv. Og jeg synes, at Anne Skole har udvidet det meget 
              mentalt, da hendes værk sætter fokus på udlængsel, 
              rejselyst og eventyrlyst. 
            Jeg mener også, at mit værk ligger 
              i 'mental-udvidelseskategorien'. Stjernen udvider faktisk slet ikke 
              rummet visuelt, snarere tværtimod, den kan godt virke lidt 
              trykkende. Det er en meditation, over den dobbelthed jeg nævnte 
              før med vinter-hyggen og klaustrofobien. Den er dog ikke 
              ment som en tung reminder, men mere som et indspark i en længere 
              tankerække man kan have omkring fænomenet vinter på 
              godt og ondt. 
           | 
         
        
            | 
         
        
            | 
         
        
            | 
         
        
          |  
             Kfuk-kollegiet kalder I for et lidt 'skævt' 
              sted, da det, til forskel fra gængse kollegier, er hjem for 
              både studerende og personer, der ikke læser. Hvordan 
              har I taget højde for den her udvidede publikumsgruppe? 
            Marie Melchiorsen: 
              Jeg synes, at vores værker er så tilpas forskellige, 
              at der er noget for enhver smag. De har fået noget nyt ind 
              på kollegiet, som de kan tale om, noget de bliver fælles 
              om, på kryds og tværs, om det er gode eller dårlige 
              meninger, så udveksles de på tværs af de forskellige 
              beboere, og der opstår noget nyt dem imellem. 
           | 
         
        
            | 
         
        
            | 
         
        
            | 
         
        
          |  
             Anne Munnecke, du har arbejdet med det 
              traditionelle stjernemotiv, der kendetegner islandske sweatre. En 
              beklædningsgenstand vi ofte forbinder med noget man 'putter' 
              sig i, mens man venter på at sommeren kommer retur. Men hvad 
              ligger der ellers i det her mønster? 
            Anne Munnecke: En 
              striktrøje er jo som sagt en beklædningsgenstand, man 
              forbinder med tryghed og varme men ved at blæse stjernemotivet 
              op i kæmpeskala, stilisere den og dreje dens farver, bliver 
              den også foruroligende og uoverskuelig. Jeg synes, at den 
              kunne fungere rigtig godt som tegn på netop "vinterens 
              dobbelthed". Hvordan man på den ene side synes, at der 
              er noget hyggeligt, hjemligt og fredfyldt ved vinteren og på 
              samme tid kan finde årstiden indkapslende, klaustrofobisk 
              og uoverskuelig at komme igennem.  
            Desuden passede det jo ekstra godt, at strikkede 
              stjerner i virkeligheden ikke skal forestille stjerner men er stiliserede 
              iskrystaller. Og striksweatre med stjernemotiver er også en 
              kæmpe souvenir-industri i Skandinavien, og noget mange turister 
              køber med hjem efter en tur i norden, så det passede 
              på en måde også godt ind i hele rejse- og udlængselstemaet. 
           | 
         
        
            | 
         
        
            | 
         
        
            | 
         
        
          |  
             Marie Melchiorsen, du har malet en foldevæg 
              på kollegiets mur. Jeg kommer til at tænke på 
              hvordan man måske kan folde bevidstheden og fantasien ind 
              og ud som en anden musetrappe - men hvad tænker du? 
            Marie Melchiorsen: 
              Ja, det er et fint billede, en visuel og mental musetrappe. Jeg 
              har valgt, at maleriet skulle være på den snævreste 
              del af gangen, uden vinduer og døre, så her var ret 
              tæt og ingen åbninger og så meget desto mere mulighed 
              for at udfolde, og/eller 'indfolde'. Det bevidste og ubevidste er 
              vel netop foldet hen over hinanden som en musetrappe, hvor man så 
              går i den ene eller anden retning, bevidst eller ubevidst. 
              Som at gå på gangen, i egne tanker og i mødet 
              med andre. 
            Desuden starter man med at være meget bevidst 
              om maleriets 'funktion', indtil det bliver en del af ens hverdag 
              og således mere ubevidst. Mine farvefelter er en henvisning 
              til de andre dele af gangens døre, som er den personlige 
              indgang til beboernes private rum, og som i de fleste tilfælde 
              har personligt valgte farver. Det gør maleriet til en del 
              af et 'flow', men samtidig er det skyggesiderne i foldevæggen, 
              som sagtens bare kan ses som farveflader, musetrappe, hurlumhejhus, 
              etc. 
           | 
         
        
            | 
         
        
            | 
         
        
            | 
         
        
          |  
             Maja Gade, dine værker tager form 
              af flimrende, farvede formationer og har fået titlen Fantasmagoria. 
              Fantasmagoria var oprindeligt en form for teater, hvor man med en 
              særlig lampe projekterede uhyggelige figurer op på en 
              væg eller et lærred. Kan du fortælle lidt mere 
              om dit vægmaleri? 
            Maja Gade: Når 
              jeg bruger Fantasmagoria som værktitel, tænker jeg mere 
              på den effekt et fantasmagoria giver, altså et drømmeagtigt 
              stadie hvor virkelige og forestillede elementer smelter sammen. 
              Hvor det er svært at skelne mellem det som egentlig er og 
              éns sanseoplevelse. Jeg er optaget af det område, hvor 
              vores sanser bedrager os, i det her tilfælde er det synet. 
              Man kan vel tale om en mild form for hallucinerende effekt, mønstrene 
              flimrer, fordi vores sanser bliver snydt. 
            Når man går ned af den smalle gang, 
              følger det bølgeformede mønster kroppens bevægelser. 
              Mønstrene ændres sammen med éns fysiske bevægelse, 
              ved at de flimrer mere på afstand, end når man står 
              lige foran dem. Det skaber en vekselvirkning mellem synsbedraget 
              og det egentlige mønster. 
           | 
         
        
            | 
         
        
            | 
         
        
            | 
         
        
          |  
             Anne Skole Overgaard, du bor selv på 
              kollegiet og har inddraget de øvrige beboere i dit værk 
              ved at inkorporere elementer fra deres personlige feriefotos. Hvad 
              betyder det for dit værk og udsmykningen som helhed? 
            Anne Skole Overgaard: Det 
              betyder, at jeg har kunnet se en masse muligheder, fordi jeg både 
              kender beboerne og den konkrete udformning af gangen rigtig godt. 
              Der er et 10 cm bredt "udhak" på væggen, som 
              spiller en afgørende rolle i mit værk. Dér brydes 
              en helt enkel, hvid bjergkæde af en smal, meget detaljeret 
              og kulørt strimmel af bjerglandskabet. Det virker, som en 
              sprække ind til et sted, som er helt anderledes end gangen 
              og dagligdagens rum. Men sprækken er for smal til, at man 
              rigtig ville kunne mase sig igennem. Måske kommer værket 
              på den måde til at handle om en længsel efter 
              steder eller tilstande, som ikke rigtig kan nås.  
            Jeg har lavet værket ud fra mange forskellige 
              fotos af bjerge som dem som bor der har taget på rejser. Der 
              er fotos fra Island, Japan, Østrig, Italien og forskellige 
              steder i Sydamerika, men jeg har kædet dem sammen til én 
              lang abstraheret bjergkæde. Det betyder at nogle af dem, som 
              ser værket, oplever nogle bestemte ting, da de forbinder et 
              bestemt bjerg med en meget intens rejseoplevelse. Andre mennesker 
              ser måske bare en silhuet af nogle bjerge som kunne være 
              hvad som helst og hvor som helst. Jeg tror at vi altid oplever kunst 
              og verden ud fra vores erfaringer og i dette værk bliver det 
              meget konkret, hvordan folks forskellige erfaringer påvirker 
              deres oplevelse og aflæsning af værket. 
           | 
         
        
            | 
         
        
            | 
         
       
        | 
      
    
     
 
  
     
  
  
    
  
    
    
     |