Vinter
Vinter er en permanente udstilling af Anne Skole Overgaard,
Anne Munnecke, Maja Gade og Marie Melchiorsen på Kfuk-kollegiet
i indre by i København.
Udstillingen består af en række vægmalerier,
der udsmykker en af kollegiets lange, labyrintiske gange.
Vinter er nummer fire i en udstillingsrække
kurateret af Anne Skole Overgaard: Udstillingerne Forår, Sommer
og Efterår foregik i en blomsterhave, på en S-togsstation
og i en konvolut.
Anne Skole Overgaard har malet rejseerindringer
fra storslåede landskaber, med udgangspunkt i fotografier
af bjerge som gangens beboere har taget på rejser rundt om
i verden.
Maja Gade arbejder med moirémønster i vægmalerierne
Fantasmagoria.
Anne Munnecke har taget udgangspunkt i det traditionelle stjernemotiv
fra strikkede islandske trøjer og forstørret det op
i stor skala, mens Marie Melchiorsen arbejder med perspektiv og
rum i vægmaleriet Foldevæg.
INTERVIEW AF SIGNE AARESTRUP
|
|
|
|
Hvad har det betydet for jeres arbejde
med værkerne, at de er tænkt som en permanent udsmykning?
Marie Melchiorsen: Det
har betydet en stillingtagen til motiv på en helt anden måde,
end når man beskæftiger sig med noget flytbart. Gangen
er en del af en fantastisk gammel bygning, hvor alt er skævt.
Det gør at planlægning og opmåling er svært
og giver ekstra udtryk/personlighed til hvert værk.
Anne Munnecke:
Jeg gjorde mig klart nogle overvejelser i forhold til at de 15 mennesker,
der bor på gangen skal kunne holde ud at se på væggene
hver dag. Det kan være ret sårbart at gå ned af
60 m gang i morgenkåbe og badetøfler kl. 7 om morgenen,
så det måtte ikke blive for "uudholdeligt"
eller "overgrebsagtigt", hvis det giver mening? Men samtidig
kan man ikke gå på kompromis med kvaliteten; det skulle
stadig være værker af høj kunstnerisk kvalitet
med en masse ekstra lag indbygget. Det er en balancegang, man lige
skal have tjek på, før man starter.
Helt praktisk fandt vi på en løsning med farvekoordination.
Vi satte os ned sammen og valgte en farveskala at holde os til,
så man farvemæssigt kan mærke en kontiunitet i
hele gangforløbet.
|
|
|
|
Udgangspunktet for udsmykningen er 'spændingsfeltet
mellem vinterens indadvendthed og udlængsel'. Kan I sige lidt
mere om det?
Anne Munnecke: Mht.
spændingsfeltet tror jeg, at de fleste kan nikke genkendende
til den mærkelige dobbelthed, der opstår hos os danskere
om vinteren. På den ene side vil vi bare ligge hjemme og hygge
om vinteren. Vi går ikke så meget ud når det er
koldt, men vil hellere have en kop the på sofaen. På
den anden side vil vi bare væk! Vi drømmer om sommeren
og går og ønsker, at vi bare havde tid og råd
til at hive 2 måneder ud af kalenderen og tage sydpå.
Vi dyrker vinter-hyggen, samtidigt med at vi også gerne vil
undslippe den.
|
|
|
|
Jeres værker adskiller sig tydeligt
fra hinanden, men indgår i det samme forløb gennem
gangen. Hvad har de til fælles?
Maja Gade: Vi
har brugt den samme farveskala med mere elle mindre hvid i. Jeg
har f.eks brugt nogle af de samme farver til mine mønstre,
som Anne Munnecke har brugt i sit stjernemønster.
Marie Melchiorsen:
Farverne giver på den måde en gennemgående fornemmelse
af fællesskab. Meget apropos gangforløbet, som jo er
et gennemløbende fællesrum.
|
|
|
|
I skriver, at I ønsker at udvide
kollegiets smalle gang, både visuelt og mentalt. Vil I uddybe,
hvad jeres tanker er omkring det?
Marie Melchiorsen:
For mig handler det om at anskue gangen som mere end en gennemgang.
Det er et 'opholdsrum', hvor beboerne kommer i berøring med
hinanden, fysisk og mentalt. Vi laver fikspunkter, så gangen
ikke bare bliver samme lange forløb men får personlighed
i form af de forskellige malerier, så man kan tale om forskellige
steder på gangen. Yndlingssteder, hadesteder, mødesteder...
Det er både en forholden sig til det visuelle og det mentale.
Desuden er min Foldevæg et visuelt forsøg på
at åbne væggen op ved hjælp af perspektiv, og
det kan jo også virke mentalt udvidende.
|
|
|
|
Anne Munnecke:
Både Marie og Maja har især arbejdet med den visuelle
udvidelse af rummet i deres værker, der handler meget om perception
og perspektiv. Og jeg synes, at Anne Skole har udvidet det meget
mentalt, da hendes værk sætter fokus på udlængsel,
rejselyst og eventyrlyst.
Jeg mener også, at mit værk ligger
i 'mental-udvidelseskategorien'. Stjernen udvider faktisk slet ikke
rummet visuelt, snarere tværtimod, den kan godt virke lidt
trykkende. Det er en meditation, over den dobbelthed jeg nævnte
før med vinter-hyggen og klaustrofobien. Den er dog ikke
ment som en tung reminder, men mere som et indspark i en længere
tankerække man kan have omkring fænomenet vinter på
godt og ondt.
|
|
|
|
Kfuk-kollegiet kalder I for et lidt 'skævt'
sted, da det, til forskel fra gængse kollegier, er hjem for
både studerende og personer, der ikke læser. Hvordan
har I taget højde for den her udvidede publikumsgruppe?
Marie Melchiorsen:
Jeg synes, at vores værker er så tilpas forskellige,
at der er noget for enhver smag. De har fået noget nyt ind
på kollegiet, som de kan tale om, noget de bliver fælles
om, på kryds og tværs, om det er gode eller dårlige
meninger, så udveksles de på tværs af de forskellige
beboere, og der opstår noget nyt dem imellem.
|
|
|
|
Anne Munnecke, du har arbejdet med det
traditionelle stjernemotiv, der kendetegner islandske sweatre. En
beklædningsgenstand vi ofte forbinder med noget man 'putter'
sig i, mens man venter på at sommeren kommer retur. Men hvad
ligger der ellers i det her mønster?
Anne Munnecke: En
striktrøje er jo som sagt en beklædningsgenstand, man
forbinder med tryghed og varme men ved at blæse stjernemotivet
op i kæmpeskala, stilisere den og dreje dens farver, bliver
den også foruroligende og uoverskuelig. Jeg synes, at den
kunne fungere rigtig godt som tegn på netop "vinterens
dobbelthed". Hvordan man på den ene side synes, at der
er noget hyggeligt, hjemligt og fredfyldt ved vinteren og på
samme tid kan finde årstiden indkapslende, klaustrofobisk
og uoverskuelig at komme igennem.
Desuden passede det jo ekstra godt, at strikkede
stjerner i virkeligheden ikke skal forestille stjerner men er stiliserede
iskrystaller. Og striksweatre med stjernemotiver er også en
kæmpe souvenir-industri i Skandinavien, og noget mange turister
køber med hjem efter en tur i norden, så det passede
på en måde også godt ind i hele rejse- og udlængselstemaet.
|
|
|
|
Marie Melchiorsen, du har malet en foldevæg
på kollegiets mur. Jeg kommer til at tænke på
hvordan man måske kan folde bevidstheden og fantasien ind
og ud som en anden musetrappe - men hvad tænker du?
Marie Melchiorsen:
Ja, det er et fint billede, en visuel og mental musetrappe. Jeg
har valgt, at maleriet skulle være på den snævreste
del af gangen, uden vinduer og døre, så her var ret
tæt og ingen åbninger og så meget desto mere mulighed
for at udfolde, og/eller 'indfolde'. Det bevidste og ubevidste er
vel netop foldet hen over hinanden som en musetrappe, hvor man så
går i den ene eller anden retning, bevidst eller ubevidst.
Som at gå på gangen, i egne tanker og i mødet
med andre.
Desuden starter man med at være meget bevidst
om maleriets 'funktion', indtil det bliver en del af ens hverdag
og således mere ubevidst. Mine farvefelter er en henvisning
til de andre dele af gangens døre, som er den personlige
indgang til beboernes private rum, og som i de fleste tilfælde
har personligt valgte farver. Det gør maleriet til en del
af et 'flow', men samtidig er det skyggesiderne i foldevæggen,
som sagtens bare kan ses som farveflader, musetrappe, hurlumhejhus,
etc.
|
|
|
|
Maja Gade, dine værker tager form
af flimrende, farvede formationer og har fået titlen Fantasmagoria.
Fantasmagoria var oprindeligt en form for teater, hvor man med en
særlig lampe projekterede uhyggelige figurer op på en
væg eller et lærred. Kan du fortælle lidt mere
om dit vægmaleri?
Maja Gade: Når
jeg bruger Fantasmagoria som værktitel, tænker jeg mere
på den effekt et fantasmagoria giver, altså et drømmeagtigt
stadie hvor virkelige og forestillede elementer smelter sammen.
Hvor det er svært at skelne mellem det som egentlig er og
éns sanseoplevelse. Jeg er optaget af det område, hvor
vores sanser bedrager os, i det her tilfælde er det synet.
Man kan vel tale om en mild form for hallucinerende effekt, mønstrene
flimrer, fordi vores sanser bliver snydt.
Når man går ned af den smalle gang,
følger det bølgeformede mønster kroppens bevægelser.
Mønstrene ændres sammen med éns fysiske bevægelse,
ved at de flimrer mere på afstand, end når man står
lige foran dem. Det skaber en vekselvirkning mellem synsbedraget
og det egentlige mønster.
|
|
|
|
Anne Skole Overgaard, du bor selv på
kollegiet og har inddraget de øvrige beboere i dit værk
ved at inkorporere elementer fra deres personlige feriefotos. Hvad
betyder det for dit værk og udsmykningen som helhed?
Anne Skole Overgaard: Det
betyder, at jeg har kunnet se en masse muligheder, fordi jeg både
kender beboerne og den konkrete udformning af gangen rigtig godt.
Der er et 10 cm bredt "udhak" på væggen, som
spiller en afgørende rolle i mit værk. Dér brydes
en helt enkel, hvid bjergkæde af en smal, meget detaljeret
og kulørt strimmel af bjerglandskabet. Det virker, som en
sprække ind til et sted, som er helt anderledes end gangen
og dagligdagens rum. Men sprækken er for smal til, at man
rigtig ville kunne mase sig igennem. Måske kommer værket
på den måde til at handle om en længsel efter
steder eller tilstande, som ikke rigtig kan nås.
Jeg har lavet værket ud fra mange forskellige
fotos af bjerge som dem som bor der har taget på rejser. Der
er fotos fra Island, Japan, Østrig, Italien og forskellige
steder i Sydamerika, men jeg har kædet dem sammen til én
lang abstraheret bjergkæde. Det betyder at nogle af dem, som
ser værket, oplever nogle bestemte ting, da de forbinder et
bestemt bjerg med en meget intens rejseoplevelse. Andre mennesker
ser måske bare en silhuet af nogle bjerge som kunne være
hvad som helst og hvor som helst. Jeg tror at vi altid oplever kunst
og verden ud fra vores erfaringer og i dette værk bliver det
meget konkret, hvordan folks forskellige erfaringer påvirker
deres oplevelse og aflæsning af værket.
|
|
|
|
|