LANDSKAB

Anne Skole Overgaard, Bodil Nielsen, Johannes Sivertsen, Elsebeth Norrie og Rasmus Nellemann

Landskabsmaleri i en bred forstand er rammen for udstillingen, hvor forskellige generationer er repræsenteret.

Fotos af Vandingskanal af Anne Skole Overgaard

JOHANNES SIVERTSEN: SUNRISE ODENSE

Johannes Sivertsens maleri Sunrise Odense viser en solopgang og i det fjerne ses den blå silhuet af boligblokkene i Vollsmose. Er morgenrøden symbol på fremtiden, på håbet der strålende bryder frem bag horisonten, som i en gammel socialistisk sang? Måske er fuglene endda symbol på frihed? Billedet virker dog flertydigt og stille. Et andet maleri viser en model af Le Corbusiers boligblok Cité Radieuse fra Marseille, som blev bygget dengang man troede på en smuk, funktionalistisk fremtid med lige og frie beboere.

JOHANNES SIVERTSEN: MODEL

Olie på lærred 38 x 46 cm, 2016

RASMUS NELLEMANN: KRAN OG STILLADS

Ætsning, 45,5 x 50,5 cm, 1975

Det industrielle landskab var omdrejningspunkt for grafikeren Rasmus Nellemann (1923-2004). Han indfangede fortidens beskidte industriproduktion i smukke, abstraherede kompositioner af linjer og flader. Hans stregætsninger af industribygninger fra '50erne og '60erne fremkalder måske endda nostalgi i dag, hvor støberiet på Teglholmen og kulsiloerne på Islands Brygge er afløst af rene, arkitektegnede bylandskaber med eksklusive lejligheder.

RASMUS NELLEMANN: LEDNINGER

Ætsninger, 25 x 25 cm, 1980

RASMUS NELLEMANN: KULSILO MED TRAPPE

Ætsning, 36,6 x 24 cm, 1958

RASMUS NELLEMANN: KULSILO

Ætsning, 37 x 25 cm, 1958

RASMUS NELLEMANN: KULSILO MED 3 TAL

Ætsning, 38 x 30 cm, 1959

RASMUS NELLEMANN: KULSILO

Ætsning, 41,5 x 29,5 cm, 1959

BODIL NIELSEN: UDEN TITEL (midt for)

Akryl på lærred, 240 x 170 cm, 2015

Bodil Nielsens malerier har ikke umiddelbart noget med landskab at gøre, men måske står man overfor hendes store malerier, på en lignende måde som man står over for et landskab. Hun udstiller et maleri i stort format, der ikke forestiller et landskab et andet sted - maleriet er derimod selv tilstede. En fortættet stoflighed træder frem, når man oplever maleriet på nært hold og de transparente og mættede farvefelter giver en visuel dybde. Set i relation til det omgivende rum artikulerer maleriet beskuerens oplevelse af væren og bevægelse igennem rummet.

BODIL NIELSEN: UDEN TITEL (udsnit)

Akryl på lærred, 240 x 170 cm, 2015

ELSEBETH NORRIE:

DECEMBERSOLNEDGANG, SEPTEMBERSTRANDENG, GUL DECEMBER, FROSSENT KLITLANDSKAB, VÆKSTER I SKUMRING, EFTERÅRSOMROKERINGER OG UROLIGT HAV

6 Akvareller, 30 x 40 cm hver.

Elsebeth Norries landskabs-akvareller er så detaljerede og præcise at de forekommer uvirkelige eller over-virkelige. Hver enkelt kvist og strå males én for én, så realismen glider over i et ornament af planter. Elsebeths helt usædvanlige akvareller viser ydre landskaber der bliver til sindbilleder. De viser skønheden og forgængeligheden i og omkring os.

ELSEBETH NORRIE: SEPTEMBERSTRANDENG, GUL DECEMBER

Akvarel, 30 x 40 cm

ELSEBETH NORRIE: SEPTEMBERSTRANDENG

Akvarel, 30 x 40 cm, 2013

ELSEBETH NORRIE: FROSSENT KLITLANDSKAB

Akvarel, 30 x 40 cm, 2013

ANNE SKOLE OVERGAARD: HUS, MARK

Koldnål, 20 x 40 cm, 2016

ANNE SKOLE OVERGAARD: HUS

Koldnål, 20 x 40 cm, 2016

Fotos af Vandingskanal af Anne Skole Overgaard
UDSTILLINGER
Først ud - så ind
Landskab
Aftenmarker
Altrove / Andetsteds
Tegnebiennale Zeichen setzen
Niche - billboard
Virkeligheden (indeni)
Bahnüberfürung
Railroad Overpass
Huse og træer
GAU
Travel
Forår Sommer Efterår Vinter
1 bog 2 malerier og 53 tegninger
Haven

MALERI
Niche - akvarel
Huse, Italien
Oliven
Gardin
Flisegulv, New York
Rabarber

TEGNING
Huse, Italien
Rostock - Berlin
Sne
I havedøren. Efter L. A. Ring

GRAFIK OG FOTOGRAFI
Siv
Træsnit - proces
Træer
Fotos fra Sibirien og andre steder

ARTISTS' BOOKS
Katalog: Huse og træer
Katastrofe
Mit gode liv - Bog

UDSMYKNINGER
Vinter Kfuk-kollegiet

CV
ARKIV
FORSIDE
ENGLISH


Copyright © Anne Skole OvergaardRyparken 212 1.tv.2100 København ØMobil: 28 _76 04 54