MOTIVER FRA NORDITALIEN

Station to Station
med Udstillingsstedet Sydhavn Station
6. januar - 4. februar 2018

Download katalog for udstillingen (2,8MB)

Se videodokumentation af udstillingen

MOTIVER FRA NORDITALIEN:
Kinesernes fabrik på den anden side af vejen
Akryl på lærred, 170 x 300cm
2017

"Jeg bor en del af tiden i Norditalien. Det er lidt ude på landet, i et hus som har tilhørt min kærestes bedsteforældre og hvor vi nu bor. På den anden side af vejen ligger kinesernes fabrik. Hegnet ud til vejen har længe fascineret mig. En dag hvor jeg gik forbi, stod skydedøren til fabrikken lidt åben, men jeg kunne stadig ikke se hvad de lavede derinde på grund af hegnet og hækken.

De lavede sikkert tøj eller sko på fabrikken. Indimellem kom en ny gruppe unge kinesere for at arbejde der. Jeg tror de sparede penge sammen, så de kunne købe et hus når de vendte tilbage Kina. Vi hilste på dem når de også gik tur på stien bag landsbyen.

For nylig kom myndighederne og lukkede fabrikken. Arbejderne var der uden tilladelse og der var vist også noget med skat. Nu er fabrikken tom og ejeren har sat den til salg, sammen med det store hus hvor de boede og haven som altid har set forladt ud med kæmpe store træer."

Hegn ved Carrara

2017

"Vi er nogle gange på ferie i Marina di Massa. Naboen har haven fuld af skulpturer. Måske er de til salg, men de har stået der længe.

På stranden er der lange rækker af kulørte parasoller og et stykke henne ad kysten ligger en stor hvid feriekoloni fra ’30erne, helt ned til vandet. Den havde plads til tusind børn og unge fra industribyen Torino, men nu står den tom.

Ikke så langt derfra ligger Carrara, hvor man har hentet marmor i bjergene siden romernes tid. I starten af 1500-tallet blev Michelangelo sendt afsted fra Firenze for at anlægge et nyt marmorbrud et par kilometer fra Carrara, så bystaten Firenze selv kunne udvinde marmor, uden at skulle betale til Carrara. Der er flere kopier af Michelangelos
skulptur David i naboens have.

Når man kommer lidt væk fra kysten blander feriebyen sig med almindelige huse, køkkenhaver og oliventræer og ind imellem ligger den tunge marmorindustri med kraner og rækker af marmorblokke. Der er en del forladte fabrikker hvor nogle ser ud som om de aldrig blev bygget færdigt."

Kinesernes fabrik på den anden side af vejen
Akryl på lærred, 170x300cm
2017

Kinesernes fabrik på den anden side af vejen (detalje)