DEN RETTE VEJ

Anne Skole Overgaard og Camilla Rasborg

Udstillingen blev vist på Galerie MøllerWitt 3. oktober – 1. november 2008.

Titlen Den rette vej er en humoristisk kommentar til, hvordan vi både som privatpersoner og samfund udstikker løsninger og love i form af forsikringer, genveje og guides til hvordan man får det nemt og kommer videre, skaffer sig af med problemerne eller det man bare ikke bryder sig om – det, der er for komplekst, rodet og uoverskueligt.

På udstillingen viser Anne Skole Overgaard nye malerier, som er en række æstetiske og kulturelle koncentrater af et ophold i Sibirien. Camilla Rasborg præsenterer konstruerede virkeligheder i en række nye tableauer i form af fotocollager i glasmontrer.

Anne Skole Overgaards malerier gengiver dekorative overflader fra hverdagsrum i Irkutsk i Sibirien. Et maleri helt i guld beskriver et udsnit af et mønstret guldtapet fra en stue. Malerierne viser nogle anderledes regler for god smag end den skandinaviske enkelhed og puritanisme. Men de fungerer også som indviklede mønstre, hvor øjet kan blive væk, og man kan miste orienteringen og glemme tankerne.

En kort tekst ved hvert maleri beskriver bl.a. de spilleregler, der pludselig bliver tydelige i en anden kultur, lige fra grammatik til beklædning. Et maleri med kitsch-konstruktivistiske mønstre fra et dynebetræk lades med ekstra betydning af den supplerende tekst, der gør maleriet til en æstetisk metafor for ”the game” eller ”spillet mellem kønnene”. Den indirekte kommunikation som kan være svær at gennemskue, selv i en kultur man kender.

Camilla Rasborg viser serien ’Modstand’, der tager afsæt i en tilstand af tvivl og ”ikke-kontrol”. Værkerne er lavet af fotos af ”natur”, lige fra den beskærmende vindueskarm til regnbuen inde bag naboens hæk og tilisede rekreative områder. De scenografiske tableauer lægger sig op ad en dansk symbolistisk tradition med en subjektiv fremstilling af landskabet, som skildrer et mentalt billedunivers.

De iscenesatte landskabsfotografier fremstilles ved hjælp af komplekse computermanipulerende greb og efterfølgende bearbejdes fotografierne manuelt, så de fremstår som 3-dimensionelle relieffer. Øjet møder visuel og rumlig modstand i relieffernes både desorienterende og genkendelige rum. Værkerne handler om den modstand vi møder, når vi opfatter og fortolker vores omgivelser.

Anne Skole Overgaard (f. 1980) og Camilla Rasborg (f. 1974) er begge uddannet fra Det Jyske Kunstakademi, Århus.

Udstillingens produktion har modtaget støtte fra Kunstrådets Billedkunstudvalg, Kulturudviklingspuljen under Århus Kommune, Lund og Bugge’s legat og Gerhard Hennings Legat.

Lampe meditationsskole
Mit gode liv - grafik

Tegninger ved havet
Tegninger Sibirien